Reisdagboek: Berlijn, man & vrouw + huwelijksreis!

Holocaust Monument Berlijn
Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Berlijn
17 oktober 2017
Rondleiding Uluru
De aboriginals van Uluru
31 oktober 2017

Reisdagboek: Berlijn, man & vrouw + huwelijksreis!

In mijn laatste reisdagboek gaf ik een update over hoe het met ons is nu we weer terug zijn van onze wereldreis. Sinds de laatste update is er weer veel om over te schrijven en leuk nieuws te melden!

Een lang weekend Berlijn!
Begin september boekten we een lang weekend Berlijn. Op en top Hipsterstad. Een stad vol geschiedenis. Veganistisch paradijs. Vrije vogels. Als reisliefhebber schaamde ik me bijna dat ik nog niet eerder deze stad had bezocht. Daar kwam nu verandering in en als kersverse veganistische eter kon ik gelijk het vegan paradijs in het buitenland eens uitproberen.

Onze verwachtingen werden niet gelijk waargemaakt. De hipstercultuur was niet opvallend aanwezig en voor de veganistische ontbijtjes moest ik iets meer moeite doen dan waar ik ’s ochtends met een hongerige maag zin in had. De dierlijke producten zoals kaas haalde ik dan maar van mijn gekochte ontbijt en de hippe plekken verruilden we voor de rijke geschiedenis. We vulden onze dagen met een bezoek aan het Nazi Museum, het Joden Museum, ondergrondse bunkers uit de Tweede Wereldoorlog en het bezoekerscentrum over de Berlijnse Muur. De zwarte bladzijdes in de geschiedenis van Berlijn heb ik op school niet zo uitgebreid meegekregen. Ik heb geloof ik niet eerder zoveel interessante en indrukwekkende informatie opgedaan.

Holocaust Monument Berlijn

Gelukkig was er ook genoeg ruimte voor ‘leuke’ activiteiten en vonden we ook het vrije hippe Berlijn. Zo aten we bij de Markthalle tijdens Streetfood Thursday, zagen we de torenhoge Brandenburger Tor en bezochten we op een zonnige zondag het Mauerpark met een mega vlooienmarkt en Bearpit Karaoke, wat overigens een echte aanrader is!

Werk in Australië en Shamira tijd
Bij terugkomst was Niels wel weer toe aan een nieuwe opdracht als freelance netwerk engineer en na wat balletjes opgooien kreeg hij al snel een telefoontje met de vraag of hij interesse had in een kortlopende opdracht van 3 weken in Australië. Dat had hij wel en dus vloog hij een paar dagen later richting Sydney. Het ging allemaal ineens supersnel, maar voor hem was het een mooie kans die ik hem meer gun dan wie dan ook.

Vanwege het kortlopende project bleef ik in Utrecht waar ik genoot van mijn ‘vrije Shamira tijd’. Helemaal prima, al maakte de oudere generatie zich onterecht toch wat zorgen. Regelmatig ontving ik appjes van mijn vader en schoonmoeder met de vraag hoe het met me ging. Mijn oma vroeg zelfs of ik niet bang was ’s avonds in het donker als ik alleen thuis was. Ik heb hard moeten lachen :-p Het zal wel een generatiekloof zijn waar wij jongvolwassenen makkelijker mee omgaan. Tuurlijk missen Niels en ik elkaar als we een paar weken niet samen zijn, maar gelukkig hebben we ook een eigen leven. Zo had ik gezellige vriendinnenavonden, maakte ik een afspraak voor het zetten van een nieuwe tattoo, genoot ik in het park van de laatste onverwachte zomerdagen dit jaar, keek ik de Netflix serie af die Niels niet leuk vindt, maakte een video van onze reis door Nieuw-Zeeland en ronde mijn cursus reisjournalistiek af.

Om maar wat leuke voorbeelden te noemen 🙂

Man en vrouw
20 oktober was het dan eindelijk zover! Onze dag. De dag waarop Niels en ik samen in het partnerschapsbootje stapten waardoor ik vanaf heden door het leven ga als Shamira van Veenendaal – de Graaf. Hoe cool!

We wilden graag officieel man en vrouw zijn, maar verder geen gedoe met allemaal toeters en bellen. We vierden het samen met een etentje en een avondje drankjes drinken in de stad, precies zoals bij ons past. En wanneer je man en vrouw bent moet je natuurlijk ook op huwelijksreis of in ons geval op partnerschapsreis. Wij vinden het in ieder geval een goed excuus om op reis te gaan 😉

Veel tijd hadden we niet. Niels kan in november weer starten met een nieuw project, dus nu zijn we druk op zoek naar een leuke last minute. Hopelijk boeken we die vandaag of morgen nog en kunnen we de komende dagen de zon gaan opzoeken en genieten van onze nieuwe relatiestatus 🙂

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe reisverhalen, foto’s en video’s? Volg me dan op
Twitter, Instagram, Facebook of YouTube

DelenShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone
Shamira
Met een drang naar vrijheid reis ik als digital nomad de wereld rond op zoek naar interessante bestemmingen en culturen. Mijn ervaringen leg ik vast in beeld en geschrift en vorm ik om tot een echt reisverhaal voorzien van de nodige tips. Op Kompas24.nl deel ik mijn verhalen.