Fotoreportage: onze wereldreis in foto’s

Surfen oostkust Australië
Reis mee langs de oostkust van Australië
22 augustus 2017
Nyhavn Kopenhagen
Fietsend in Kopenhagen
29 augustus 2017

Fotoreportage: onze wereldreis in foto’s

Vijf maanden aaneengesloten genieten van wat de wereld te bieden heeft. Het is tekort, maar toch is er ook al zoveel te zien in deze tijd. Van de lege binnenlanden van Australië tot het groene stadscentrum van Singapore en van natuurlijk schoon Nieuw-Zeeland tot het multiculturele Dubai.

Foto’s zeggen meer dan 1000 woorden en daarom een fotoreportage van onze wereldreis met de mooiste foto’s en persoonlijke kiekjes.

Dubai

Sushi eten op The Walk.

Spice Souk Dubai
De geuren van de Spice souk kwamen ons een paar straten verderop al tegemoet. De marktkooplui doen er alles aan om je wat aan te smeren en dat is ze bij ons in ieder geval gelukt =)

Oud Dubai Al BastakiyaDubai is niet alleen maar wolkenkrabbers en luxe hotels. Er bestaat nog een oud deel en stiekem vonden we dat deel veel leuker dan het nieuwe deel. Lekker verdwalen door de straten in de wijk Al Bastakiya.

Burj Khalifa blauwe uurtje
Tijdens het blauwe uurtje wachten op de fonteinshow met uitzicht op de Burj Kalifa.

Singapore

Skyline van Singapore
Absoluut een van mijn favoriete foto’s: de skyline van Singapore

Chinatown Singapore
Indrukwekkende tempel in de wijk Chinatown waar we een dienst van Boeddhisten mochten bijwonen.

Gardens By The Bay Singpore
Gardens by the Bay, een van de terechte topattracties van Singapore.

Marina Bay Sands Singapore
In de avond liepen we heel wat kilometers door Singapore, want als de zon onder is en de lichten aan gaan is de stad een waar spektakel om doorheen te wandelen. Zo ook de lichtenshow op de Marina Bay Sands

Australië | Melbourne, Great Ocean Road & Grampians

Voor we verder vlogen richting Nieuw-Zeeland maakten we nog een stop van een week in en rondom Melbourne.

Flinder Lane Graffiti Melbourne
We bezochten de stad Melbourne met onder andere deze toffe straten vol graffiti art. Hoe langer je blijft kijken, des te meer details je ziet. Af en toe zaten er echte kunstwerken tussen, maar bovenal was het een gaaf en ruig stukje Melbourne.

St Kilda beach zonsondergang
Zelf verbleven we in St. Kilda waar we vanaf ons hostel lopend naar het strand konden.

Great Ocean Road
Daarna huurden we een sleepingcar voor een ritje over de Great Ocean Road met prachtige kustlijnen en uitzichten.

Bimbi Park Great Ocean Road
Op het internet vond ik de tip om halverwege te verblijven op een camping waar wilde koala’s in de bomen hingen. Diezelfde avond kroop teleurgesteld de auto in, maar nadat ik de volgende ochtend nog een poging waagde zag ik er zo een paar in de boom zitten. Zo ook deze die vlakbij zat.

Boroka view Grampians
Na de Great Ocean Road reden we door richting de Grampians, een groot national park. We raakten niet uitgekeken op de vergezichten en het weer zat ook nog is mee.

McKenzie Waterfall Grampians
Naast veel wandelgebieden en uitzichten, vonden we ook deze waterval die met het warme weer een fijne verkoeling was.

Nieuw-Zeeland

Container City Christchurch
We vlogen op de stad Christchurch die al een aantal keer zwaar is getroffen door een aardbeving. Mooi om te zien hoe de bewoners niet bij de pakken neer gaan zitten, maar de stad opfleuren en omtoveren tot een hippe plek.

Mt John view
Niet lang na onze eerste stap op Nieuw-Zeelandse bodem kwamen we al in aanraking met de pracht van Nieuw-Zeeland. Op het Mt. John observatiedek ligt een astronomie centrum dat we diezelfde avond nog bezochten om meer te weten te komen over sterrenkunde en wat ze op deze locatie precies doen: zoeken naar nieuwe planeten!

En sterren bewonderen is geen enkel probleem in Nieuw-Zeeland. Zelfs de Melkweg is makkelijk met het blote oog waar te nemen.

Mueller Lake Mount Cook
Een andere favoriete foto maakte ik tijdens onze hike over de Hooker Valley Track met uitzicht op een gletsjer en het bijbehorende Mueller Lake.

Hooker Lake
Na een pittige wandeling kijk je uit op de Mount Cook, de hoogste berg van Nieuw-Zeeland en het bijbehorende gletsjermeer waar zelfs na de zomer nog ijsschotsen in drijven.

We hadden geluk en spotte de zeldzame Geeloogpinguïn in het plaatsje Oamaru.

Milford Sound is de natste plek van Nieuw-Zeeland, maar wij mochten tijdens een boottocht over de Milford Sound genieten van een heerlijk zonnetje en een fantastisch uitzicht.

Alles is mooi in Nieuw-Zeeland, zelfs de route naar een volgende bestemming.

Camping Lake Pukaki
Gratis kamperen kan in Nieuw-Zeeland volop en stiekem zijn het de mooiste plekjes die er zijn.

Paradise Nieuw-Zeeland
Weg van het toerisme ligt het plaatsje Paradise, waar je vrijwel alleen mag rondrijden en tot rust komt op een plek vol natuurlijk schoon.

Queenstown Nieuw-Zeeland
Uitzicht over Queenstown, de stad van de adrenaline en de stad waar we een parkeerboete kregen van $200! omdat een nachtje te lang op een gratis kampeerplek stonden. Oeps…

Paragliden Queenstown
Maar adrenaline kregen we. Onder andere tijdens het paragliden, een bucketlist puntje die ik dan eindelijk kon afstrepen!

Even verderop mocht Niels een eerdere leuke ervaring nog maar eens herhalen. Zelf vliegen. Dit keer niet in Apeldoorn, maar in het plaatsje Wanaka en ik mocht achterin mee om te genieten van het uitzicht en om alles vast te leggen.

#thatwanakatree
Eenzaam staat deze boom aan het meer van Wanaka. Het is de meest gefotografeerde boom en heeft zelfs zijn eigen hastag #thatwanakatree.

Roys Peak
Niels na een zware hike richting Roys Peak.

Fox gletsjer
Het was nazomer, maar toch… De gletsjers zijn schrikbarend klein geworden door de opwarming van de aarde. Bordjes langs de weg gaven aan hoever de gletsjer lag een paar tientallen jaren terug. Dat was zeker een aantal kilometer. Klimaatverandering is hier duidelijk zichtbaar…

De westkust van Nieuw-Zeeland kende rond 1850 een echte gold rush. Uit die tijd zijn nog veel overblijfselen van de mijnen te vinden en wij gingen gewapend met een hoofdlamp een kijkje nemen.

Tongariro Mount Doom
Het noordereiland kent vooral vulkanisch gebied met o.a. deze actieve vulkaan in Tongariro. Bij The Lord of the Rings fans beter bekend als Mount Doom.

Craters of the moon
Ook in het plaatsje Taupo is veel vulkanische activiteit.

Hangi food Maori Village
In Rotorua bezochten we een Maori Village en mochten we aan tafel schuiven voor traditioneel Hangi Food.

Alleen de mannen mochten de Haka leren, dus Niels mocht plaatsnemen in de groep tijdens een lesje van de Maori.

Geyser Te Puia
Ook in Rotorua is veel vulkanische activiteit met onder andere deze geiser die tot wel 20 meter hoogte kwam. Een klein nadeel van deze plek: het stinkt er ontzettend naar rotte eieren…

Hobbiton huisjes
Het huis van Frodo in Lord of the Rings tijdens een bezoek aan Hobbiton.

Maori huis Waitangi
Het plaatsje Waitangi kent een belangrijke plek in de geschiedenis van Nieuw-Zeeland. Hier werd het Verdrag van Waitangi getekend tussen de Maori en de Britten. De Britten waren echter niet zo netjes door twee verschillende versies op te stellen waardoor vandaag de dag Nieuw-Zeeland vooral Brits is en niet Maori’s. De foto is van een maori huis gelegen op het terrein bij het museum Waitangi Treaty Grounds, een echte must visit!

Het verdrag van Waitangi
Zelfs het originele verdrag is te zien.

De Kauri komt alleen voor in Nieuw-Zeeland en doet er 800 jaar over om volwassen te worden. Deze was ‘pas’ 600 jaar, maar was al enkele tientallen meters hoog en een paar meter in omtrek.

Route noordereiland Nieuw-Zeeland
Het noorderlijkste puntje van Nieuw-Zeeland: Cape Reinga. Met op de gele borden onze volgende bestemming Sydney!

Australië | Oostkust, outback & noorden

Opera House in Sydney
Tijdens een bezoek aan de wereldstad Sydney mag het Opera House natuurlijk niet ontbreken. Ik wilde nog naar een concert van Yiruma, een klassieke pianist waar mijn moeder en ik gek op waren, maar helaas kwam het net niet helemaal uit qua planning.

Harbour Brug in Sydney
Ook de Harbour Bridge waar tijdens nieuwjaar het vuurwerkspektakel plaatsvindt mocht natuurlijk niet ontbreken.

4x4 met daktent
Voor onze reis door Australië kozen voor avontuur en risico en dus kochten we een eigen 4×4 met daktent.

Omdat een zoektocht naar een auto wat tijd kost, boekten we deze fijne Airbnb in Bondi Beach. Absoluut onze favoriete wijk in Sydney.

Koala in Koala Hospital Australië
Eerder tijdens de Great Ocean Road zagen we al Koala’s, maar we bezochten ook het Koala ziekenhuis in Port Maquirie waar zieke en gewonde koala’s met liefde worden opgevangen met als doel ze weer terug in het wild te zetten.

Surfen Byron Bay
In het plaatsje Byron Bay hebben we niet zelf gesurfd, maar de surferscultuur is hier duidelijk aanwezig. Wij vermaakten ons dagen met lekker weer, lekker eten en koude biertjes. Oh ja en een kajak tocht op zee die abrupt eindigde toen we over de kop sloegen. Ik hield er een lelijke blauwe plek aan over, maar verder kwamen we er ongeschonden vanaf =)

In Coffs Harbour vonden we een klein stukje Nederland!

75 mile beach
Fraser Island met onze eigen auto was absoluut een van onze hoogtepunten door Australië.

Met Niels vol trots naast de auto toen we de eerste meters over het zachte zand zonder problemen hadden gehaald.

Lake Wabby
Het eiland kende een aantal schitterende plekken, waaronder Lake Wabby met deze indrukwekkende sandblow.

Lake McKenzie Fraser Island
En Lake McKenzie met kraakhelder water en spierwit zand.

Soutbank parklands brisbane
Brisbane is een van onze favoriete Australische steden met heerlijk weer en een leuk centrum voor een paar dagen vertier.

Huntsman spin
Mijn Australische nachtmerrie kwam uit toen ik tijdens uitstappen deze joekel van spin op de deur zat zitten. Gelukkig was deze huntsman niet gevaarlijk, maar dat maakte hem niet minder eng!

Met een koppeltjesboot vertrokken we 3 dagen en 2 nachten met een catamaran over de Whitsundays. De vaartocht was fantastisch en ik heb denk ik niet eerder zo mooi blauwe water gezien.

We maakten o.a. een stop bij Whithaven Beach, een van de mooiste stranden ter wereld. De dode boomstronk waar ik op zit is even verderop komen aanwaaien tijdens de orkaan Debbie die een maand voor onze komst de oostkust van Australië lastig viel.

Baby Wallaby
We zagen echte kangaroos, maar stiekem vonden we de kleinere wallaby veel schattiger.

Surfen oostkust Australië
Het strand van Noosa waar ik deze toch wel hele mooie foto schoot. Het is Niels zijn favoriete foto en kan volgens hem zo in een reisblad over Noosa.

Zonsondergang Uluru
Een van de mooiste zonsondergangen ever! Na dagen in de auto door het afgelegen binnenland van Australië te hebben doorgebracht mochten we dit plaatje van Uluru aanschouwen.

Rondleiding Uluru
Tijdens een gratis guided walk leerden we meer over het gesteente Uluru en de lokale Aboriginal.

Roadtrains Australië
Naast regelmatig voorbijrazende caravans kwamen we zo nu en dan ook een road train tegen. Twee handen aan het stuur en recht houden!

Sterren Uluru
De sterrenhemel in de outback van Australië mag er ook zeker zijn!

Rim Walk Kings Canyon
300 kilometer van Uluru mocht ik mijn verjaardag vieren en 26 kaarsjes uitblazen. De volgende ochtend liepen we de Rim Walk bij Kings Canyon, een hike die absoluut past in het rijtje mooiste hikes tijdens onze wereldreis.

Krokodil Kakadu
In het noorden van Australië bezochten we het warme Kakadu National Park waar je moet oppassen voor de grote en gevaarlijke zoutwaterkrokodillen. Wij zagen er misschien wel 10 tijdens de Yellow River Cruise.

Aboriginal art Kakadu
In het park vonden we ook verschillende Aboriginal art, maar deze handafdruk vond ik wel de meest bijzondere. Dit werd ineens wel een erg persoonlijke ‘handtekening’ van iemand.

Indonesië | Bali

Gele brug Nusa Ceningan
Voor een week vertrokken we richting Bali, het eilandje Nusa Lembongang om precies te zijn. De eerste paar dagen reden we rond op de scooter en reden onder andere via de bekende gele brug naar het nog kleinere eilandje Nusa Ceningan.

Vissersbootjes met daarachter de zeewierplantages, de grootste inkomstenbron van het eiland.

Het was er warm en er hing wat bewolking, maar tijdens de zonsondergang glipte dit mooie plaatje er toch nog even doorheen.

Buiten badkamer Bali
Bathroom Goals! Ik vond deze buiten badkamer geweldig, maar helaas kregen we naar een paar dagen een zware voedselvergiftiging en hebben we deze badkamer iets te vaak gezien…

Auto kopen in Australië
Terug in Darwin genoten we van rust en een verkoelend zwembad bij onze geboekte accommodatie. Slapen in de daktent deden we niet meer, want in Darwin besloten we om iets eerder terug te gaan naar Nederland dan gepland. Vooral om positieve redenen en omdat we vrij zijn om te reizen of thuis te komen wanneer we willen. De auto moest daarom weer verkocht worden. Daarna vlogen we met een tussenstop in Singapore weer richting huis.

En toen waren we weer thuis!

Het was voor ons beide absoluut de meest mooie, leerzame en indrukwekkende ervaring ever en één ding weten we zeker: we zijn nog lang niet uitgereisd!

DelenShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someone
Shamira
Met een drang naar vrijheid reis ik als digital nomad de wereld rond op zoek naar interessante bestemmingen en culturen. Mijn ervaringen leg ik vast in beeld en geschrift en vorm ik om tot een echt reisverhaal voorzien van de nodige tips. Op Kompas24.nl deel ik mijn verhalen.

1 Comment

1. Marcella schreef:

Wauwww, wat zagen jullie onwijs veel moois! Leuk, zo’n fotoverslag! De foto’s uit NZ zijn meestal heel herkenbaar. Gaaf land hé!